Connect to share and comment

Local Russian TV channel broadcasts rare critical segment about Putin

PlacardEnlarge
(Globalpost/GlobalPost)

MOSCOW (Reuters) - A television station in the remote Russian city of Chelyabinsk broadcast a two-minute clip criticizing President Vladimir Putin, a rare event in a country where television is tightly controlled.

In the footage on local channel Eastern Express a woman is heard saying above dramatic music that Putin has "brought the criticism of all international rights organizations on Russia" and is allowing corruption on "unimaginable scale".

"Under Vladimir Vladimirovich (Putin) the freedom of speech, the freedom of assembly and freedom in general are not at all welcome," she says in a comment that most channels in Russia would not usually air.

Valery Shagiyev, the head of Eastern Express, was not available for comment over the prime-time insert that followed a positive message on healthcare in the industrial city of Chelyabinsk, 1,500 km (930 miles) east of Moscow.

Local portal UralPolit.ru said the video was aired on July 31 by a disgruntled staffer and quoted Shagiyev as saying the person responsible for the "hooliganism prank" would be fired.

The video also referred to the unsolved murders of two Putin critics, journalists Anna Politkovskaya and human rights campaigner Natalya Estemirova and stands in stark contrast to the almost exclusively favorable coverage the former KGB spy gets on state media.

Putin, back at the Kremlin for a third presidential term last year, has used state media to prop up his support among Russians and few outlets dedicate much coverage to his critics.

Activists who staged protests in Moscow and other big cities in late 2011 and 2012 against his 13-year rule are also often portrayed in a negative light by the state-controlled media.

The Russian leader is criticized in the print media and the Internet, which the opposition used to organize protests and also airs the independent-minded online TV Dozhd.

However, the Moscow Correspondent newspaper closed abruptly after reporting in 2008 that Putin had left his wife Lyudmila to marry Olympic rhythmic gymnast Alina Kabayeva. Putin, who denied the report, announced on June 7 their marriage was over.

Opposition activists accuse Putin of clamping down on dissent and say the Kremlin is worried his popularity is falling, although polls show he is remains Russia's most popular politician.

Western governments have also voiced concern that democratic freedoms are being rolled back, criticism the Kremlin has dismissed as unfounded.

(Reporting by Lyudmila Danilova, writing by Gabriela Baczynska. Editing by Timothy Heritage and Jon Boyle)

http://www.globalpost.com/dispatch/news/thomson-reuters/130808/local-russian-tv-channel-broadcasts-rare-critical-segment-about